De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Aflevering 96/36: Formeel 'buiten het bord' -------------------------------------------------------------- Vervoer over water, met name richting Belgie en Frankrijk, haalt tegenwoordig vaker de kolommen van de Staatscourant. Dat heeft te maken met uitvoering van de Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid-vervoer. Het gaat van het ene uiterste naar het andere: van 'sociale controle' door NZ-schippers naar formele publicatie door het ministerie van Verkeer & Waterstaat. De vraag is natuurlijk of je met formele maatregelen en publicaties meer tonnen lading het schip in krijgt. We hebben wel eens geopperd dat je de wachttijden voor sluizen en bruggen zou moeten afroepen meteen na de fileberichten op de radio, om zo de aandacht te vestigen op het belang van goede vaarwegen. De asfaltlobby krijgt elk uur z'n deel, dus waarom de vaarweglobby niet? Aandacht vestigen = aandacht krijgen. Het zou mooi zijn als de Staatscourant verladers in positieve zin de ogen opent. Maar dat zal niet werken, want - nog afgezien van het feit dat de Staatscourant te boek staat als het slechtst gelezen dagblad van Nederland - verladers laten zich niet graag de wet voorschrijven. De Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid-vervoer moet de markt doorzichtiger maken, zodat vervoerders en verladers beter in kunnen spelen op elkaars wensen en mogelijkheden. Het streven is dit jaar zes miljoen ton lading over de beurs te bevrachten. De Noord-Zuid beurs, die tegenwoordig is ondergebracht bij de Rijksverkeersinspectie, kent een systeem van vrachtverdeling op basis van wettelijke tarieven. Wie 'buiten het bord om' wil varen, heeft daar een positief advies voor nodig van de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen. Wie de COD mee heeft, krijgt ontheffing van 'de minister'. De overwegingen, adviezen en besluiten staan allemaal in de Staatscourant. Belanghebbenden die het met een besluit niet eens zijn, hebben zes weken de tijd om een bezwaarschrift in te dienen. Ook staat de weg naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven open. Nog iemand verbaasd dat het 'lang niet snel genoeg' gaat? Weekblad Schuttevaer meldt deze week onder de kop 'Flexibilisering NZ-vervoer gaat V&W nog lang niet snel genoeg' dat er tot nu toe 61 aanvragen binnen kwamen, waarvan het in 33 gevallen ging om blokvrachten (eenmalige reizen). "Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de flexibilisering", vindt beleidsmaker Tilly Zwartepoorte van V&W. "Het gaat ook niet flexibeler dan vroeger, eerder stringenter. De COD is zuinig met vrijgevingen." Vroeger belegde de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid een vergadering met schippers als het om gevoelige transporten ging. Binnen een zekere marge had het bestuur vrijheid van handelen. Men kwam redelijk snel tot zaken, of niet - en dan nam de sociale controle het over. Voor wie zich 'illegaal' buiten het bord waagde waren rotte eieren nog een vriendelijke tractatie... De ambtenarij heeft de Noord-Zuid boedel van de schippers overgenomen, maar of het daar beter van geworden is? "We merken dat het nu nog echt aftasten is", zegt beleidsmaker Hans Meintjes in de Schuttevaer. De krant publiceert een overzicht van goed- en afgekeurde verzoeken van CSV Schelde Maas, PTC, Hoogovens, NPRC, Vrachtunie Maastricht en Watertransport W. de Beijer. De achtergronden bij de beslissingen staan dus in de Staatscourant, maar het blijft twijfelachtig of er meer werk door binnenkomt. -------------------------------------------------------------- VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.