----------------------------------------------------------------- * VAART! Column 96/35: Balanswaarde binnenvaart Date: 31 Aug 96 17:10:25 EDT Posting by Dirk van der Meulen V&A <100425.707@CompuServe.COM>: ----------------------------------------------------------------- De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Aflevering 96/35: BALANSWAARDE BINNENVAART -------------------------------------------------------------- De boodschap van Jan de Vries, bestuurder van de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB), in de jongste Schuttevaer gonst nog na: "Het wegvervoer werkt hard aan een schoner imago. En dat lukt ook. Vrachtwagens worden in snel tempo schoner en stiller. De binnenvaart is nog steeds aanzienlijk milieuvriendelijker, maar we moeten ons inspannen om die status te behouden." Goed getimed, Jan, zo vlak voor Prinsjesdag. In de trein (jawel! goed voor het inlopen van je leesachterstand) lees ik in NRC Handelsblad: 'Jorritsma: meer geld voor schonere vrachtwagens'. Redacteur Gretha Pama heeft al ruim voor Prinsjesdag de V&W-begrotingsnota 'Transport in Balans' in handen weten te krijgen, en onthult dat minister Jorritsma het wegvervoer niet wil beperken in tonnage, maar wel in kilometers over de weg om zo het vervoer over spoor en water te stimuleren. Met deze voorkennis kan Binnenvaart Nederland - multi-schipperspettendrager Jan de Vries is er de aangewezen persoon voor - zich alvast voorbereiden op een pittig commentaar voor de Derde Dinsdag in september. In het perscentrum Nieuwspoort zal er die dag ongetwijfeld vraag zijn naar de balanswaarde van de binnenvaart in het transport. Jorritsma gaat in haar aanpak duidelijk minder ver dan de Betuwelijn-commissie Hermans had voorgesteld. Hermans cs dachten aan rigoureuze prijs- en volumemaatregelen om het wegvervoer af te remmen. Volgens NRC schrijft Jorritsma nu dat dit in strijd zou zijn met het belang dat het kabinet hecht aan de werking van de vrije markt, een economische groei van drie procent en meer werkgelegenheid. De minister heeft het wegvervoer nodig om de groeiprognose voor het goederenvervoer (30-60 procent tot 2015) aan te kunnen. Maar de financiele lasten voor het vervoer over de weg gaan omhoog. De verhoging van de dieselaccijns met vijf cent waartoe het kabinet deze week besloot, wordt naar de transportsector teruggesluisd, waarschijnlijk in de vorm van subsidie voor toepassing van nieuwe transporttechnologie. En er komt een commissie die mag kijken naar onder meer dwangmaatregelen voor verladers ingeval het bedrijfsleven onvoldoende aanpassingen realiseert. Dat klinkt nogal heftig. Interessant is ook de grens van 50 km waarboven er volgens de minister meer van multimodaal vervoer gebruik moet worden gemaakt. Inzet van containers maakt het wisselen van transporttechniek eenvoudig. In dat verband zouden bedrijfsterreinen meer faciliteiten (havens, stations) voor de verschillende transportmodaliteiten moeten bieden. Gemeenten en provincies krijgen een lijst van bedrijfssectoren die in aanmerking komen voor multimodaal vervoer. Voor de ontwikkeling van goedkopere overslagtechnieken komt meer geld. Dus nog even, en de containerkranen voor binnenschepen worden ons op een presenteerblaadje aangeboden. Ook andere overslag-ideeën zijn er intussen volop. Binnenvaart Nederland hoeft zo rond Prinsjesdag nog maar een klein duwtje te geven en de buit - politieke interesse en middelen voor de bedrijfstak - rolt vanzelf binnen. -------------------------------------------------------------- De VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.