----------------------------------------------------------------- * VAART! Column 96/33: Rotterhaagse vuilvaart Date: 16 Aug 96 19:12:47 EDT Posting by Dirk van der Meulen V&A <100425.707@CompuServe.COM>: ----------------------------------------------------------------- De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Aflevering 96/33: ROTTERHAAGSE VUILVAART ---------------------------------------- De Rotterdams stadsvuil-vaarders van Roteb gaan de markt van het beroepsvervoer op. Ze pakken het Haagse vuil erbij, meldt de Schuttevaer van deze week. Welbeschouwd een fantastische nieuwe markt voor een overheidsdienst. Je voorkomt meteen dat collega's op straat komen te staan als straks Roteb en AVR fuseren. Het is commercieel, creatief en sociaal tegelijk. Het Utrechts vuil gaat ook al jaren met duwbakken naar de AVR. Met het 'unieke logistieke concept' van Roteb en de relaties op intergemeentelijk niveau moet ook dat gladjes zijn in te passen. Voor de AVR maakt het allemaal (nog) niet uit. De vrije ovencapaciteit gaat immers pas branden als Roteb z'n vuilvaarderij uitbreidt tot gemeenten die van de AVR nog geen gebruik maakten. Daar ligt de echte uitdaging. Dan rinkelt de kassa pas echt, en wordt het tijd voor het met overheidsgaranties privatiseren van de vuilvaart. Een bitter scenario voor de binnenvaart. Niet alleen vanwege die 175.000 ton Haags huishoud- en 25.000 ton groente-tuin-fruitafval. Dat is weliswaar verloren werk, maar er speelt meer. Hoewel ook Schuttevaer spreekt van 'geruchten'. Om het Haags vuil door de Schie te loodsen heeft de Roteb twee 32-teu bakken nodig. Ze mogen niet groter zijn dan 65 bij ongeveer 7 meter. Die vind je niet gauw, dus wil Roteb ze nieuw laten bouwen. Nu gaat het gerucht dat de Roteb als overheidsdienst vrijstelling van de oud-voor-nieuwregeling wil vragen. En daarover rijzen Binnenvaart Nederland de haren te berge. De capaciteit voor Haags vuilvervoer naar AVR is er, want als de binnenvaart aan iets een teveel heeft, is het wel aan schepen. Dat is ook de reden waarom nieuwbouw met oud-voor-nieuwpremies wordt 'afgestraft'. Vanwege het 'unieke logistieke concept' - dat nota bene nog gebouwd moet worden - werd de aanbieding van twintig particulieren, reders, bevrachters en samenwerkingsverbanden afgewezen. Ondanks het feit, zo valt te lezen uit een brief van AVR-adviseur GEM-Consultants, "dat diverse aanbiedingen ook scherp waren in prijsstelling". Daarmee valt feitelijk de commerciele grond weg onder het voorstel van Roteb. En hoe creatief is 'klaargemaakt' werk? Vergeet het! Blijft over het sociale aspect. NPRC-directeur Hein Pols wordt er moedeloos van, zegt hij in de Schuttevaer: "Ik denk dat de politiek de weegschaal al heeft laten doorslaan naar minder sociale problemen bij de fusie. De slechte pers, dat dit tot hogere uitgaven voor de burgers leidt, wordt dan op de koop toe genomen." Hein, dat vrezen wij ook. Maar ga je die AVR/Roteb-bakken nu al beschouwen als kandidaat voor het NPRC-lidmaatschap? Dat schippers investeren in duwbakken is nog te verklaren, maar dat ze zich door ambtenaren het brood uit de mond laten nemen... Bathmen, 17 augustus 1996. Send submissions to this list to vaart-l@oosix.icce.rug.nl