De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Aflevering 96/30: Duizend dwarsliggers ---------------------------------------------------------------- Wie herinnert zich de actieloze zomers van weleer? Tot 'Granaria' ('87/'88) kwamen die nog geregeld voor. Maar toen de Wassenaarse graan- en nootjesboer Joël P. Wyler wat van zijn geld in een partij Hamburgse duwbakjes stak, raakte heel de vaart aan de kook. Was het niet om dwars te liggen bij één van de vele ME/veevoeder-convooien richting Doetinchem of Deventer, dan wel uit woede over de woede van de actieschippers. Daarna is het nooit meer goed gekomen. De ontluikende zomerzon was in het gangboord telken jare aanleiding voor het beramen van snode plannen. Het moet gezegd, dat overheden en verladers ook met vaste regelmaat dat vuur leken aan te wakkeren. Met als inzet de generaties lang vermaledijde toerbeurt; de wettelijke Evenredige Vrachtverdeling binnen de landsgrenzen en de vrijwillige toerbeurt Noord-Zuid over de zuidergrens heen. "De EV moest niet mogen", klinkt al sinds mensenheugenis de roep vanuit het verladerskamp van de EVO. Er is dan ook vast wel eens gedacht dat EVO staat voor 'EV Onderuit', terwijl het Zoetermeerse organisatie-bolwerk toch echt wordt gedirigeerd door 'eigen vervoerders en verladers'. "De EV moet blijven", klinkt het tegengeluid van de hardwerkende particulieren die sinds 1933 niet anders gewend zijn. Nog niet de helft van het binnenlands vervoer valt onder de EV, maar schippersbonden als ASV en ONS hebben er hun bestaan aan opgehangen. Omdat ze inmiddels weten dat geen rechter acties lang zal dulden, zijn het de 'Jansens' en de 'Boze Schippers' die de actieleiding op zich nemen als het zover komt. "De EV moet anders", klinkt de kool-en-geit-sparende echo van politiek Den Haag. Een 'andere' EV is vanuit de Europese liberalisatiegedachte inmiddels onvermijdelijk geworden. 'Brussel' wijst al jaren op (beperkte) commerciële samenwerking, als alternatief voor schippers die in de markt nog partij willen zijn. Schippersbonden met een constructieve inslag - de in 1975 opgerichte 'actiebond' ONS is er één van - volgen in grote mate de Europese koers. Maar de radicalere ASV, een vader-op-zoon-club van EV 'diehards' met varende persoonlijkheden als Ger Veuger en Gosse Kroon, vindt telkens weer genoeg strijdlust om het verzet van de vaart vorm te geven. In een drietal schippersvergaderingen over periodevervoer via de EV is en passant de actiebereidheid getest. Er circuleren lijsten die bij in totaal 1000 handtekeningen (ongeveer een kwart van de Nederlandse binnenvaart) het licht op groen moeten zetten voor nieuwe actie. De 'Jansens' van Granaria zijn 'De Dwarsliggers' van nu. Periodevervoer is geen zuivere EV, en kan daarom volgens 'De Dwarsliggers' niet door de beugel. Het is weer volop zomer.