Maandelijks ABRI-column in VAART! - juni 1998

1 juli

Veel ondernemers in de binnenvaart zijn druk bezig met varen, varen en
nog eens varen. Kortom, hun onderneming staat centraal in het dagelijkse
leven. Hoe het hen financieel vergaat, is o.a. te lezen in de jaarlijkse
financiële en fiscale rapportage waar inderdaad heel veel gegevens
kunnen worden uitgehaald. Zeker wanneer de belastingdruk te hoog dreigt
op te lopen, is het van belang na te denken hoe één en ander zou kunnen
worden opgelost.

In de loop van ieder boekjaar, is het, normaal gesproken, al duidelijk:
het verloop van de rekening courant geeft meer dan een aardig beeld van
de bedrijfsresultaten. 

Als de hoogte van de crediteurenschuld verantwoord is, de aflossingen
worden gerealiseerd en de rekening-courant-schuld (gestaag) terugloopt,
wordt het tijd om aan verantwoorde inkomensvorming te gaan doen. Hierbij
doel ik met name op een bijbehorende belastingdruk die als verantwoord
wordt beschouwd. Een redelijk grote categorie ondernemers in de
binnenvaart is in staat om twee vliegen in één klap te slaan: drukken
van belastingen en nu zorgen voor de latere dag. 

Veel schippers die gebruik hebben gemaakt en zullen maken van
sloopregelingen zijn eigenlijk de beste adviseurs. Zij zullen het zeker
beamen dat, indien mogelijk, tijdig aan (extra)oudedags-voorzieningen
moet worden gewerkt. Verkoop (sloop) van het schip is lang niet altijd
voldoende om daarmee het pensioen, tot overlijden, te financieren. Het
varieert meestal van schrijnend tot zeer matige "eindplaatjes". De
oudere schipper die sloopt en ook nog een restant-schuld op het schip
heeft, komt vrijwel altijd in een financieel netelige positie terecht.

Terug naar de beheersing van de belastbare inkomens. Indien er
financiële ruimte is, is het aan te bevelen om een koopsompolis of een
andere polis te sluiten die nu aftrekbaar is en later zorgt voor een
periodieke (belaste) uitkering. Aan de voorkant moet helder zijn wat de
consequenties zijn, hoeveel is er concreet te verwachten, hoeveel
inleg-premie wordt belegd door de maatschappij waar u zaken mee doet.
Hoeveel kosten worden er dus impliciet bij u in rekening gebracht. Wat
gebeurt er bij tussentijdse beëindiging of bij onverwacht overlijden
voor het einde van de afgesproken looptijd. Kortom, niet zomaar de
STER-reclame volgen en tekenen maar wel goed oriënteren en de
mogelijkheden aftasten.

Indien vóór 1 juli a.s. nog zaken kunnen worden gedaan, is één en ander
nog aftrekbaar in 1997.

Ik ben het geld dan wel "kwijt", hoor ik u denken. Op zich is dat
natuurlijk zeker waar. Het is dan ook een afweging: nu minder belasting
betalen en later een periodieke uitkering versus het nu concreet afstaan
van liquide middelen.

Sommige mensen kiezen dan ook voor het in eigen zak houden van "de winst
van de maatschappijen". 

Kortom, een op maat gesneden advies is dan ook het devies. Uw boekhouder
zou, wat mij betreft, hierbij een belangrijke rol moeten spelen.

Behouden vaart.

Wim Onderdelinden

Stichting A.B.R.I.
Heemraadssingel 196
3021 DM  ROTTERDAM
Tel:   010 - 425 90 33
Fax:   010 - 425 89 63
Email: abri@per.nl

Terug naar: VAART! in Bedrijf