Maandelijks ABRI-column in VAART! - juni 1998 1 juli Veel ondernemers in de binnenvaart zijn druk bezig met varen, varen en nog eens varen. Kortom, hun onderneming staat centraal in het dagelijkse leven. Hoe het hen financieel vergaat, is o.a. te lezen in de jaarlijkse financiële en fiscale rapportage waar inderdaad heel veel gegevens kunnen worden uitgehaald. Zeker wanneer de belastingdruk te hoog dreigt op te lopen, is het van belang na te denken hoe één en ander zou kunnen worden opgelost. In de loop van ieder boekjaar, is het, normaal gesproken, al duidelijk: het verloop van de rekening courant geeft meer dan een aardig beeld van de bedrijfsresultaten. Als de hoogte van de crediteurenschuld verantwoord is, de aflossingen worden gerealiseerd en de rekening-courant-schuld (gestaag) terugloopt, wordt het tijd om aan verantwoorde inkomensvorming te gaan doen. Hierbij doel ik met name op een bijbehorende belastingdruk die als verantwoord wordt beschouwd. Een redelijk grote categorie ondernemers in de binnenvaart is in staat om twee vliegen in één klap te slaan: drukken van belastingen en nu zorgen voor de latere dag. Veel schippers die gebruik hebben gemaakt en zullen maken van sloopregelingen zijn eigenlijk de beste adviseurs. Zij zullen het zeker beamen dat, indien mogelijk, tijdig aan (extra)oudedags-voorzieningen moet worden gewerkt. Verkoop (sloop) van het schip is lang niet altijd voldoende om daarmee het pensioen, tot overlijden, te financieren. Het varieert meestal van schrijnend tot zeer matige "eindplaatjes". De oudere schipper die sloopt en ook nog een restant-schuld op het schip heeft, komt vrijwel altijd in een financieel netelige positie terecht. Terug naar de beheersing van de belastbare inkomens. Indien er financiële ruimte is, is het aan te bevelen om een koopsompolis of een andere polis te sluiten die nu aftrekbaar is en later zorgt voor een periodieke (belaste) uitkering. Aan de voorkant moet helder zijn wat de consequenties zijn, hoeveel is er concreet te verwachten, hoeveel inleg-premie wordt belegd door de maatschappij waar u zaken mee doet. Hoeveel kosten worden er dus impliciet bij u in rekening gebracht. Wat gebeurt er bij tussentijdse beëindiging of bij onverwacht overlijden voor het einde van de afgesproken looptijd. Kortom, niet zomaar de STER-reclame volgen en tekenen maar wel goed oriënteren en de mogelijkheden aftasten. Indien vóór 1 juli a.s. nog zaken kunnen worden gedaan, is één en ander nog aftrekbaar in 1997. Ik ben het geld dan wel "kwijt", hoor ik u denken. Op zich is dat natuurlijk zeker waar. Het is dan ook een afweging: nu minder belasting betalen en later een periodieke uitkering versus het nu concreet afstaan van liquide middelen. Sommige mensen kiezen dan ook voor het in eigen zak houden van "de winst van de maatschappijen". Kortom, een op maat gesneden advies is dan ook het devies. Uw boekhouder zou, wat mij betreft, hierbij een belangrijke rol moeten spelen. Behouden vaart. Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. Heemraadssingel 196 3021 DM ROTTERDAM Tel: 010 - 425 90 33 Fax: 010 - 425 89 63 Email: abri@per.nl Terug naar: VAART! in Bedrijf