Maandelijks ABRI-column in VAART! - december 1997 Gevolgen van Sloopregeling 1998 Veel is er het afgelopen jaar over gezegd en geschreven. Veel commotie was er de afgelopen zomer over de fiscale benadering van de "sloop-schippers". Alles is, na intensief overleg en correspondentie, op z'n pootjes terechtgekomen. Alles blijft, ondanks een negatieve Hoge Raad uitspraak van 25 juni 1997, bij het oude. De fiscale vrijstelling van f 90.000,-- (bij man-vrouw-firma) blijft gehandhaafd. Maar geldt dit ook voor 1998? Of er een sloopregeling 1998 komt, is nog niet bekend. Dit hangt o.a. af van de evaluatie van de sloopregeling 1997. Omdat de financiering geen probleem is en omdat nog velen gebruik willen maken van de "laatste" mogelijkheid, neem ik aan dat in 1998 toch weer de bel zal rinkelen voor de laatste sloopronde. Voor de doelgroep is het van belang om te weten dat de sloopopbrengst (van Verkeer & Waterstaat) niet als "subsidie" behoeft te worden aangemerkt maar als onderdeel van de verkoopopbrengst mag worden bezien. Zoals overigens altijd heeft gegolden, ook bij alle vorige sloopregelingen. Voorbeeld: Verkoopopbrengst schip f 300.000,-- Boekwaarde schip " 100.000,-- Boekwinst schip f 200.000,-- Fiscale vrijstelling: 2 x f 45.000,-- (man/vrouw) " 90.000,-- Bijzonder tarief (45 %) verschuldigd over f 110.000,-- ============ Van het ministerie van Verkeer & Waterstaat heb ik begrepen dat de eerder genoemde, in dit verband negatieve Hoge Raad uitspraak ook niet van toepassing is op de "sloop-schippers" 1998, echter met één uitzondering: de door-starters. Dit houdt in dat schippers die gebruik willen maken van de sloopregeling 1998 en wel met een ander en volgend schip doorgaan, in de problemen komen. Deze categorie zal het in bovengenoemde voorbeeld genoemde bedrag ad f 200.000,-- niet mogen doorschuiven naar het volgende schip. Er dient dus over de vervangingsreserve (voorbeeld: f 200.000,--) eerst belasting te worden betaald. Aangezien vrijwel niemand zo'n volgend object dan nog kan financieren, loopt deze categorie schippers grote risico's. Het is dan ook aan de bonden om zich in te spannen om het tij te keren en dit te gaan bespreken met de verantwoordelijke bewindspersonen. Voor de door- starters 1997 is nog een uitzondering gemaakt. Zij kunnen op de oude voet verder. Een algemeen probleem is het vermogen dat resteert nà verkoop/sloop schip en nà belastingafrekening. Door de belastingdruk te verminderen, is het aantrekkelijker om de zware stap (vestiging aan de wal) te maken. Nu zijn alle boekwinsten belast met 45 %. Te denken valt aan een staffel die laag begint en langzaam stijgt. Ook dit is een zaak die volgens mij eens besproken moet worden met het Midden- en Kleinbedrijf Nederland (M.K.B.). Vele branches, vermoed ik, kampen met hetzelfde probleem. Alleen voor de branche binnenvaart geldt: behouden vaart. Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. Heemraadssingel 196 3021 DM ROTTERDAM Tel: 010 - 425 90 33 Fax: 010 - 425 89 63 Email: abri@per.nl Terug naar: VAART! in Bedrijf