Maandelijks ABRI-column in VAART! - juni 1997

PEMBA-complex voor de schipper

Er komt weer eens een verandering aan, die van invloed is op
iedere schipper. Het gaat om de Premiedifferentiatie En
Marktwerking Bij Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
(P.E.M.B.A.). Nee, niet stoppen met lezen van deze eerste
ingewikkelde zin. Ik zal (weer) proberen om de essentie toe te
lichten zodat u niet alles behoeft te onthouden.

De Algemene Arbeidsongeschiktheidswet (A.A.W.)houdt per 1
januari a.s. op te bestaan. De wet wordt dan vervangen door de
Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (A.W.Z.).
De A.A.W. is een volksverzekering, de W.A.Z. niet. De regering
vindt dat met een aparte verzekering voor zelfstandigen de
"lasten" voor deze verzekering beter toegerekend kunnen
worden. De W.A.Z.-verzekerden betalen namelijk hun "eigen"
verzekering. De W.A.Z. bevat voor het merendeel dezelfde
"polisvoorwaarden" als de huidige A.A.W. Zij dekken dus ook
het arbeidsongeschiktheidsrisico vanaf 52 weken onafgebroken
arbeidsongeschiktheid tot maximaal 70 % van het minimumloon.

De wijze van premieheffing zoals we dat met de huidige A.A.W.
gewend zijn, wordt met de W.A.Z. ook veranderd. In de eerste
plaats wordt de W.A.Z.-premie geheven over de winst van de
zelfstandige. Het gaat hierbij om een
"loondervingsverzekering". Zelfstandige ondernemers in
de binnenvaart moeten over hun premie-inkomen W.A.Z.-premie
betalen.
Onder premie-inkomen wordt in dit verband verstaan de in het
kalenderjaar genoten winst uit onderneming (dit volgens de
fiscale uitgangspunten). Indien geen winst wordt behaald, is
ook geen W.A.Z.-premie verschuldigd.
De meeverzekerde zelfstandige die niet een zelfstandig inkomen
in de zaak heeft, hoeft ook geen W.A.Z.-premie te betalen. Er
is immers geen inkomen. De voorlopige W.A.Z.-premie bedraagt
8,95 % van de "winst uit onderneming" minus een franchise van
f 29.000,--. Een franchise is een bedrag waarover geen premie
is verschuldigd. Over een winst van f 50.000,-- is dus 8,95 %
van f 50.000,-- -/- f 29.000,-- verschuldigd. Het maximale
premie-inkomen bedraagt f 84.000,--. Hogere winsten zijn dus
voor de W.A.Z. niet belastbaar. De maximum last bedraagt dus
8,95 % van f 84.000,-- -/- f 29.000,--. In de oude situatie
(A.A.W.) betaalt men 6,35 % van maximaal f 45.960,--.

Voor "Directeuren-groot-aandeelhouders (D.G.A.'s) en starters
zijn nog bijzondere aspecten verbonden aan de W.A.Z., D.G.A.'s
betalen een W.A.Z.-premie op basis van een fictief inkomen en
starters moeten een soort "W.A.Z.-gat" apart verzekeren. Zij
kunnen immers niet spreken van een "loondervingsprinicipe"
omdat zij in de jaren vòòr de start van de onderneming geen
ondernemer waren.

In de loop van het jaar zal ik de W.A.Z. nog verder
toelichten. Ook voor de werkgevers die personeel hebben, gaat
in dit verband het een en ander veranderen.

Staan de veranderingen dan nooit stil? Neen, is het
overtuigende antwoord. De wereld/samenleving waarin ook alle
ondernemers in de binnenvaart actief zijn, is dynamisch en in
beweging. Uw boekhouder neemt u, als het goed is, niet op
sleeptouw. Nee, hij is een motor waarvan u mag verwachten dat
ie altijd draait.

Behouden vaart (zonder "complexen")

Rotterdam, 30 juni 1997

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
010 - 425 90 33
  
Terug naar: VAART! in Bedrijf