Maandelijks ABRI-column in VAART! - juni 1997 PEMBA-complex voor de schipper Er komt weer eens een verandering aan, die van invloed is op iedere schipper. Het gaat om de Premiedifferentiatie En Marktwerking Bij Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (P.E.M.B.A.). Nee, niet stoppen met lezen van deze eerste ingewikkelde zin. Ik zal (weer) proberen om de essentie toe te lichten zodat u niet alles behoeft te onthouden. De Algemene Arbeidsongeschiktheidswet (A.A.W.)houdt per 1 januari a.s. op te bestaan. De wet wordt dan vervangen door de Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (A.W.Z.). De A.A.W. is een volksverzekering, de W.A.Z. niet. De regering vindt dat met een aparte verzekering voor zelfstandigen de "lasten" voor deze verzekering beter toegerekend kunnen worden. De W.A.Z.-verzekerden betalen namelijk hun "eigen" verzekering. De W.A.Z. bevat voor het merendeel dezelfde "polisvoorwaarden" als de huidige A.A.W. Zij dekken dus ook het arbeidsongeschiktheidsrisico vanaf 52 weken onafgebroken arbeidsongeschiktheid tot maximaal 70 % van het minimumloon. De wijze van premieheffing zoals we dat met de huidige A.A.W. gewend zijn, wordt met de W.A.Z. ook veranderd. In de eerste plaats wordt de W.A.Z.-premie geheven over de winst van de zelfstandige. Het gaat hierbij om een "loondervingsverzekering". Zelfstandige ondernemers in de binnenvaart moeten over hun premie-inkomen W.A.Z.-premie betalen. Onder premie-inkomen wordt in dit verband verstaan de in het kalenderjaar genoten winst uit onderneming (dit volgens de fiscale uitgangspunten). Indien geen winst wordt behaald, is ook geen W.A.Z.-premie verschuldigd. De meeverzekerde zelfstandige die niet een zelfstandig inkomen in de zaak heeft, hoeft ook geen W.A.Z.-premie te betalen. Er is immers geen inkomen. De voorlopige W.A.Z.-premie bedraagt 8,95 % van de "winst uit onderneming" minus een franchise van f 29.000,--. Een franchise is een bedrag waarover geen premie is verschuldigd. Over een winst van f 50.000,-- is dus 8,95 % van f 50.000,-- -/- f 29.000,-- verschuldigd. Het maximale premie-inkomen bedraagt f 84.000,--. Hogere winsten zijn dus voor de W.A.Z. niet belastbaar. De maximum last bedraagt dus 8,95 % van f 84.000,-- -/- f 29.000,--. In de oude situatie (A.A.W.) betaalt men 6,35 % van maximaal f 45.960,--. Voor "Directeuren-groot-aandeelhouders (D.G.A.'s) en starters zijn nog bijzondere aspecten verbonden aan de W.A.Z., D.G.A.'s betalen een W.A.Z.-premie op basis van een fictief inkomen en starters moeten een soort "W.A.Z.-gat" apart verzekeren. Zij kunnen immers niet spreken van een "loondervingsprinicipe" omdat zij in de jaren vòòr de start van de onderneming geen ondernemer waren. In de loop van het jaar zal ik de W.A.Z. nog verder toelichten. Ook voor de werkgevers die personeel hebben, gaat in dit verband het een en ander veranderen. Staan de veranderingen dan nooit stil? Neen, is het overtuigende antwoord. De wereld/samenleving waarin ook alle ondernemers in de binnenvaart actief zijn, is dynamisch en in beweging. Uw boekhouder neemt u, als het goed is, niet op sleeptouw. Nee, hij is een motor waarvan u mag verwachten dat ie altijd draait. Behouden vaart (zonder "complexen") Rotterdam, 30 juni 1997 Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. 010 - 425 90 33 Terug naar: VAART! in Bedrijf