|
|||||||||
|
VAART!Archief 99/2 - t/m 24 september 1999
In Staatscourant nr 118 publiceerde staatssecretaris Margo Vliegenthart
van VWS haar beschikking die een forse, inkomensonafhankelijke verhoging
inhoudt voor varende ouders met kinderen op internaten. In het VAART!Forum
is de tekst van de beschikking
meteen rondgestuurd. In een reactie zegt Jos van Dongen (ms Najade) en oud-voorzitter van het
Landelijk Oudercontact van Varenden) dat hij sinds 24 juni niet goed meer
geslapen heeft. 'Een coulante regeling die vanaf 1971 ertoe heeft bijgedragen dat er een
einde kwam aan analfabetisme in de binnenvaart, die ervoor heeft gezorgd
dat jongeren de kans kregen om school te gaan en indien mogelijk de
studeren, is hiermee beeindigd.
De overheid gaat een drempel opwerpen voor het volgen en voltooien van
dagonderwijs', is zijn conclusie. Van Dongen verbaast zich over het
uitblijven van protesten. 'Waar ik ook slecht van slaap is de oorverdovende stilte die er nu is.
Ondergaat men dit gelaten? Gaan we terug naar voor 1969? [...] Waar is Binnenvaart Nederland?
Waar is die schreeuw van verontwaardiging?'
'In de AMVV enquête willen we graag de mening van alle
binnenvaarders horen over hoe zij denken over de verschillende
binnenvaartorganisaties en hoe u persoonlijk denkt over het perspectief
van ondernemen in de binnenvaart', schrijft onderzoekster Angelique
Hubens in het VAART!Forum. In opdracht van de welzijnsorganisatie AMVV
heeft zij deze week alle binnenvaartondernemers een enquêteformulier
toegestuurd. Wie geen formulier ontving, kan dat alsnog per email
bij haar aanvragen. Vier jaar geleden hield de AMVV met veel respons een soortgelijke
enquête, toen met als hoofdthema de oprichting van Binnenvaart Nederland.
'Kunnen we nog wel op een eeuw rekenen van groeiende vraag naar met
name het type bulkvervoer over langere afstanden waarin ‘het spoor’
goed is?' Die vraag stelt dr Michel van Hulten, oud-staatssecretaris
van Verkeer & Waterstaat, in zijn 'deskundigenbericht' voor de
Stichting Duurzame Mobiliteit. SDM heeft bij de Raad van State
herziening gevraagd van het besluit PKB-Traceebesluit Betuweroute.
Van Hulten draagt argumenten aan om het standpunt van de Stichting
te ondersteunen, dat het besluit de Betuwelijn aan te leggen nooit
genomen had moeten worden en nu alsnog vernietigd dient te worden
(althans voor het gedeelte Kijfhoek-Valburg en verder).
Na vier weken hoogwaterstremming op de Boven-Rijn beginnen schippers
er langzamerhand genoeg van te krijgen. De kosten lopen op, de gederfde
inkomsten ook. Weekblad Schuttevaer stuurde verslaggever Jos Hoffmann
naar Bazel
en Birsfelden,
vertaalde de roep om schadevergoeding
en vroeg zich in een commentaar
af waarom directeur Kees de Vries van 'de Koninklijke' de schade houdt
op 750.000 gulden, terwijl 40 tot 50 miljoen dichter bij de werkelijkheid
lijkt te komen.
Steeds vaker komen er bij de HVZ telefoontjes van gedupeerde bedrijven, niet
alleen binnenvaartondernemers, maar ook passagiersrederijen en raffinaderijen
die na anderhalveweek stremming de schade voelen oplopen. De olie-industrie van
Karlsruhe heeft de aanvoer van ruwe grondstoffen noodgedwongen moeten
overhevelen naar weg en rail, en de gasproductie stilgelegd.
Bij de ontploffing van de Nederlandse tanker Avanti, vrijdag
7 mei bij EC Erdölchemie in Dormagen, is vrijwel zeker ook de vermiste zoon
Jeffrey (20) van schipper/eigenaar Mijnie Keizer uit Barendrecht om het
leven gekomen. De echtgenote van de schipper ligt nog met ernstige brandwonden in
coma in het ziekenhuis. Twee opvarenden van de Duitse tanker LRG 23
kwamen meteen al om in de vlammenzee. De oorzaak wordt nog onderzocht, maar die zou ook
best buiten het schip gelegen kunnen hebben, meldt Weekblad Schuttevaer twee weken na de ramp in Ooggetuigen verklaren vuur op laadarm
EC te hebben gezien.
Bij Novi Sad ligt nu ook de derde Donaubrug eruit, na een nieuwe
aanval van Navo-vliegtuigen. De Kamenicki-brug en de
oude Petrovaradin-brug werden eerder al weggevaagd. Vooral de laatste is niet waar je aan denkt
bij 'een militair doel', illustreert fotojournalist Borivoj
Mirosavljevic, de webmaster van Novi Sad
Municipal Web Page. Ook de Donaubrug bij Backa Palanka, 48 kilometer ten
westen van Novi Sad, en de Donaubrug bij Pancevo gingen eraan.
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|