VAART!Archief 99/1 - t/m 12 maart 1999
Rijn/trein-shuttle van ARA-havens naar Noord-Italië
Lehnkering en EWT uit proef Pallet-Shuttle
DB/Transfracht in Rijncontainervaart?
VDMS laat verstand zegevieren
Danser-primeur met EDI op schepen
KPN Telecom wil nieuwe dienst testen
N5-werven: De Schelde brak contract
IBU wil verbod op fusie DB/NS Cargo
Zwitserland dagenlang zonder Rijnvaart
DB/Transfracht in Rijncontainervaart?



Rijn/trein-shuttle van ARA-havens naar Noord-Italië

AquaRailTransit, een nieuw samenwerkingsverband van binnenvaart- en spoorbedrijven, brengt containers van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam per schip naar Bazel, en vandaar per trein over de Alpen naar Noord-Italië. De Rijn/trein-shuttle gaat 1 juni van start, mits dan de spoortarieven marktconform zijn. In een persbericht stelt AquaRailTransit dat de omstandigheden voor gecombineerd vervoer zijn verslechterd nadat vorig najaar het haalbaarheidsonderzoek in het kader van het Europese PACT-programma werd afgerond.
Partners in AquaRailTransit zijn onder meer Penta Container Line (SRN Alpina, CFNR, Natural Van Dam, Danser Container Line), de Zwitserse spoorwegonderneming BLS en spoorterminals in Italië.

12.3.99


Lehnkering en EWT uit proef Pallet-Shuttle

De duwvaartrederijen Lehnkering en EWT hebben zich teruggetrokken uit 'Pallet-Shuttle', het eerste proefproject met gepalletiseerde lading op de Rijn, volgens het ASPH-concept (Automatic Seaborne Pallet Handling). Volgens de Duitse leverancier KSW Systems heeft een onderzoek bij 2347 bedrijven langs de route Rijn, Main, Donau een groot marktpotentieel aangetoond. Pallet-Shuttle richt de aandacht in eerste instantie op het palletvervoer van auto-onderdelen, dranken en chemische producten met bestemmingen tussen Duisburg en Mainz/Mannheim. Weekblad Schuttevaer vertelt hoe Lehnkering en EWT aanvankelijk vol enthousiasme op zoek gingen naar klanten voor het 'revolutionaire' vervoersconcept.

10.1.99


DB/Transfracht in Rijncontainervaart?

Deutsche Bahn-dochter Transfracht onderzoekt mogelijkheden om de Rijnvaart in te schakelen bij het containervervoer van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge naar het Duitse achterland. In een bericht aan VAART! Forum vraagt marktonderzoeker Gosbert Gehlert gedetailleerde informatie over de mogelijkheden en concurrerende tarieven. Je leest er alles over in Weekblad Schuttevaer. Afgelopen voorjaar werd het Nederlandse NS Cargo door DB/Transfracht overgenomen. Dat de organisaite meer dan bijvoorbeeld NS Cargo uit is op gecombineerd vervoer, bewijst de overeenkomst die DB/Transfracht sloot met de Duitse rederij Dettmer.

update 28.9.98


Sleepbootclub VDMS: verstand zegeviert

De Vereniging De Motorsleepboot (VDMS) heeft zaterdag in Almere een bestuurscrisis overleefd. De ledenvergadering verliep tumultueus, maar uiteindelijk besloot het oude bestuur op te stappen. Dat was conform het advies van een Commissie van Wijze Mensen, na een analyse door het Utrechts onderzoekbureau A.E.F. Een medewerker van dat bureau wist de situatie zaterdag helder uiteen te zetten zonder iemand te beschadigen.
Een paar bestuursleden beriepen zich met hulp van een ingehuurde advocaat op de verenigingsstatuten, maar vond een overgrote meerderheid van de leden tegenover zich. Andere bestuursleden vonden het geen probleem om plaats te maken voor een neutraal driemanschap dat voorlopig de bestuurszaken waarneemt. Daardoor blijven de activiteiten op het gebied van evenementen, behoudszaken, ledenadministratie en redactie doorgang vinden.

In de nieuwsgroep 'Scheepspraet', het online trefpunt van veel VDMS'ers, was de afgelopen maanden alleen tussen de regels door iets te merken van spanningen binnen de club. De e-mailende leden hielden zich opvallend gedeisd.

update 6.3.99


Danser-primeur EDI op containerschepen

Danser Container Line is er als eerste barge-operator op de Rijn in geslaagd EDI toe te passen en de laadlijsten direct in te voeren in het stuwprogramma. Tot nu toe is het in de containerbinnenvaart gebruikelijk om laadlijsten te faxen naar schepen. Aan boord neemt de bemanning deze gegevens dan over op een stuwplan. Danser Container Line, deelnemer aan EDI-Land van Port Community Rotterdam, heeft zondag 31 januari voor het eerst de laadlijst als EDI-bestand naar het schip Laurent-Laurens gestuurd. Aan boord heeft de bemanning het bestand automatisch ingelezen in het stuwplanprogramma Stuwplan 2000.
De Laurent-Laurens is een koppelverband dat volgens een vast schema tussen Antwerpen/Rotterdam en Basel vaart. Voor de reis die zondag begon, hoefde de bemanning geen zeven fax-pagina’s handmatig meer over te nemen, maar stonden de gegevens van 235 containers (400 TEU) met één druk op de knop in Stuwplan 2000. Nu de invoering van EDI op de Laurent-Laurens volledig operationeel is, kan dit ook bij de overige schepen die bij Danser Container Line varen, worden ingevoerd. De elf schepen met een totale capaciteit van 2050 TEU vervoerden vorig jaar 115.000 TEU.

1.2.99


KPN Telecom wil nieuwe dienst testen

KPN Telecom heeft op de Telematicadag in Nijmegen een pilot voorgesteld voor 'Corporate Messaging Service' (CMS) in de binnenvaart. Woordvoerder Eldert Slagt denkt aan 10-20 deelnemers (schippers en walorganisaties) voor het uitproberen van een netwerk dat beter en sneller is dan Internet, en een dienst (Unified Messaging van KPN-partner Echo Trade) die communicatie op alle mogelijke manieren (e-mail, voicemail, fax en eventueel zelfs telex) via één mailbox mogelijk maakt. De kosten zouden 50-100 gulden per maand gaan bedragen, exclusief die van bijvoorbeeld het verzenden van faxen.
De KPN'ers kregen vanuit de zaal veel kritiek over zich, die erop neerkwam dat ze eerst maar eens moeten zorgen dat 9600 Baud (de snelheid voor GSM-data) ook werkelijk wordt gehaald; in de praktijk is dat vaak niet meer dan een derde. Voor het BICS-systeem krijgt KPN het in zeven maanden nog niet voor elkaar dat via een gratis 0800-nummer Europawijd kan worden ingebeld. De KPN'ers beloofden de kritiek 'mee te nemen naar de GSM-boeren'. De pilot voor CMS gebeurt in nauw overleg met het Bureau Telematica Binnenvaart.

29.12.98


N5-werven: contractbreuk De Schelde

De Koninklijke Schelde Groep had contractueel nooit aanspraak mogen maken op generieke steun van de overheid. Dat zegt directeur A. Houweling van Merwede Shipyard mede namens de andere N5-werven (Van der Giessen-de Noord, Verolme Heusden, YVC IJsselwerf en Frisian Shipyard Welgelegen). In BN De Stem beschuldigt hij De Schelde van prijsbederf en tevens van contractbreuk. "Tussen KSG en de N5-werven bestond een contract dat in het kort inhield, dat Defensie-opdrachten bij KSG gebouwd zouden worden en de N5-werven zich zouden beperken tot de civiele bouw. KSG zou geen aanspraak doen op het generieke steun budget van het ministerie van Economische Zaken." Door die afspraak bleef er in de pot van 50 miljoen gulden over 1997 per werf meer over, meldt BN De Stem.
Op 1 januari dit jaar liep de productieafspraak af, maar KSG was zich volgens Houweling al in 1997 te buiten gegaan met de bouw van een bitumentanker van 118 meter voor 40 miljoen gulden in opdracht van Rederij Theodora. Die lage prijs hindert scheepsbouwers telkens weer in onderhandelingen met reders, vertelt Houweling in het Zeeuwse dagblad.
KSG-directeur R. van den Heuvel wijst de beschuldigingen van de hand.

9.12.98


Na 65 jaar: aftellen voor EV / toerbeurt

Vrijdag 27 november sloten de Schippersbeurzen in Nederland. De medewerkers van de schippersbeurzen nodigden iedereen, die in de afgelopen jaren betrokken is geweest bij het systeem van de Evenredige Vrachtverdeling, uit om deze laatste beursdag gezamenlijk af te sluiten. Met optredens en afscheidsborrels op de schippersbeuren in Amsterdam, Delfzijl, Maasbracht, Terneuzen en Rotterdam.
Om de laatste dag definitief af te sluiten werden alle beursschippers die op deze dag niet aanwezig konden zijn verzocht om 17.00 uur 1 minuut lang op de hoorn te blazen. De beursmedewerkers luidden op dit tijdstip de beursbel luiden.
Ook in het VAART! Café werd nageborreld, zoals elke vrijdagavond vanaf 22.00 uur. Welkom!

update 27.11.98


IBU wil fusieverbod voor DB/NS Cargo

De Internationale Binnenvaart Unie (IBU/UINF) vraagt de Europese Commissie de fusie tussen Deutsche Bundesbahn en NS Cargo te verijdelen. Dat heeft CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wijck maandag in Rotterdam gezegd in zijn jaarrede, en in het Radio 1 Journaal.
De IBU heeft zich nooit gemengd in de Betuwelijn-discussie. Maar als Nederland de zeggenschap over de Betuwelijn - inclusief de spoortarieven - uit handen geeft, geeft dat volgens Van der Wijck de Deutsche Bahn gelegenheid vervoersstromen om te buigen van Rotterdam naar Hamburg, en van het water naar het spoor. 'Ik denk dat het heel gevaarlijk is als je de zeggenschap over een voor Nederland majeure investering als de Betuwelijn over de grens legt.'
De CBRB-voorzitter ziet 5000 tons treinen en lage tarieven als potentiële concurrent voor het vervoer van erts, kolen en containers in duweenheden van 15.000 ton.

3.11.98


Zwitserland dagenlang zonder Rijnvaart

Zwitserland is tot 11 november onbereikbaar via de Rijn, meldt de Rheinschiffahrtsdirektion Basel. De vaart werd zaterdagavond gestremd, nadat een Belgisch schip van 110 meter de grote sluis van Kembs (bij Mulhouse) binnenvoer op het moment dat de deuren werden gesloten. Reparatie van de beschadigde deuren neemt tenminste acht dagen in beslag. De tweede (kleine) sluis in het Grand Canal d'Alsace (parallel aan de Rijn) is wegens werkzaamheden tot februari 1999 buiten gebruik. Volgens Der Wahrschauer zou overwogen worden de kleine sluis eventueel met provisorische maatregelen weer gebruiksklaar te maken. De Franse haven Mulhouse fungeert als gevolg van de schadevaring als overslaghaven voor Zwitserse lading. In de havens van Bazel werd in september 653.598 ton lading overgeslagen.

update 2.11.98











Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


 

index