|
|||||||||
|
VAART!Archief 99/1 - t/m 12 maart 1999 AquaRailTransit, een
nieuw samenwerkingsverband van binnenvaart- en spoorbedrijven, brengt
containers van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam per schip naar Bazel,
en vandaar per trein over de Alpen naar Noord-Italië. De
Rijn/trein-shuttle gaat 1 juni van start, mits dan de spoortarieven
marktconform zijn. In een persbericht stelt AquaRailTransit dat de
omstandigheden voor gecombineerd vervoer zijn verslechterd nadat vorig
najaar het haalbaarheidsonderzoek in het kader van het Europese
PACT-programma werd afgerond.
De duwvaartrederijen Lehnkering en EWT hebben zich teruggetrokken uit 'Pallet-Shuttle',
het eerste proefproject met gepalletiseerde lading op de Rijn,
volgens het ASPH-concept (Automatic Seaborne Pallet Handling).
Volgens de Duitse leverancier KSW Systems heeft een onderzoek bij 2347
bedrijven langs de route Rijn, Main, Donau een groot marktpotentieel
aangetoond. Pallet-Shuttle richt de aandacht in eerste instantie
op het palletvervoer van auto-onderdelen, dranken en chemische producten met bestemmingen
tussen Duisburg en Mainz/Mannheim. Weekblad
Schuttevaer vertelt hoe Lehnkering en EWT aanvankelijk vol enthousiasme
op zoek gingen naar klanten voor het 'revolutionaire' vervoersconcept.
De Vereniging De Motorsleepboot (VDMS)
heeft zaterdag in Almere een bestuurscrisis overleefd. De ledenvergadering verliep tumultueus,
maar uiteindelijk besloot het oude bestuur op te stappen. Dat was conform
het advies van een Commissie van Wijze Mensen, na een analyse door het Utrechts onderzoekbureau A.E.F. Een
medewerker van dat bureau wist de situatie zaterdag helder uiteen te zetten zonder iemand te
beschadigen.
In de nieuwsgroep 'Scheepspraet', het online trefpunt van veel
VDMS'ers, was de afgelopen maanden alleen tussen de regels door iets te
merken van spanningen binnen de club. De e-mailende leden hielden zich
opvallend gedeisd.
Danser Container Line is er als eerste barge-operator op de Rijn in
geslaagd EDI toe te passen en de
laadlijsten direct in te voeren in het stuwprogramma. Tot nu toe is het
in de containerbinnenvaart gebruikelijk om laadlijsten te faxen naar
schepen. Aan boord neemt de bemanning deze gegevens dan over op een
stuwplan. Danser Container Line, deelnemer aan EDI-Land van Port
Community Rotterdam, heeft zondag 31 januari voor het eerst
de laadlijst als EDI-bestand naar het schip Laurent-Laurens
gestuurd. Aan boord heeft de bemanning het bestand automatisch
ingelezen in het stuwplanprogramma Stuwplan 2000.
KPN Telecom heeft op de Telematicadag in Nijmegen een pilot
voorgesteld voor 'Corporate Messaging Service' (CMS) in de binnenvaart.
Woordvoerder Eldert Slagt denkt aan 10-20 deelnemers (schippers en
walorganisaties) voor het uitproberen van een netwerk dat beter en
sneller is dan Internet, en een dienst (Unified Messaging van KPN-partner
Echo Trade) die communicatie op alle mogelijke manieren (e-mail, voicemail,
fax en eventueel zelfs telex) via één mailbox mogelijk maakt. De kosten
zouden 50-100 gulden per maand gaan bedragen, exclusief die van bijvoorbeeld
het verzenden van faxen.
De Koninklijke Schelde Groep had contractueel nooit aanspraak
mogen maken op generieke steun van de overheid. Dat zegt directeur
A. Houweling van Merwede Shipyard mede namens de andere N5-werven
(Van der Giessen-de Noord, Verolme Heusden, YVC IJsselwerf en
Frisian Shipyard Welgelegen). In BN De Stem
beschuldigt hij De Schelde van prijsbederf en tevens van contractbreuk.
"Tussen KSG en de N5-werven bestond een contract dat in het kort
inhield, dat Defensie-opdrachten bij KSG gebouwd zouden worden en de
N5-werven zich zouden beperken tot de civiele bouw. KSG zou geen
aanspraak doen op het generieke steun budget van het ministerie van
Economische Zaken." Door die afspraak bleef er in de pot van 50 miljoen
gulden over 1997 per werf meer over, meldt BN De Stem.
Vrijdag 27 november sloten de Schippersbeurzen in Nederland. De
medewerkers van de schippersbeurzen nodigden iedereen, die in de
afgelopen jaren betrokken is geweest bij het systeem van de
Evenredige Vrachtverdeling, uit om deze laatste beursdag gezamenlijk
af te sluiten. Met optredens en afscheidsborrels op de schippersbeuren
in Amsterdam, Delfzijl, Maasbracht, Terneuzen en Rotterdam.
De Internationale Binnenvaart Unie (IBU/UINF) vraagt de
Europese Commissie de fusie tussen Deutsche Bundesbahn en NS Cargo
te verijdelen. Dat heeft CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wijck
maandag in Rotterdam gezegd in zijn jaarrede, en in het Radio 1 Journaal.
Zwitserland is tot 11 november onbereikbaar via de Rijn, meldt de Rheinschiffahrtsdirektion Basel. De
vaart werd zaterdagavond gestremd, nadat een Belgisch schip van 110 meter
de grote sluis van Kembs (bij Mulhouse) binnenvoer op het moment dat de deuren werden gesloten.
Reparatie van de beschadigde deuren neemt tenminste acht dagen in beslag. De tweede
(kleine) sluis in het Grand Canal d'Alsace (parallel aan de Rijn) is wegens werkzaamheden tot februari 1999 buiten gebruik.
Volgens Der Wahrschauer zou
overwogen worden de kleine sluis eventueel met provisorische maatregelen weer gebruiksklaar te maken.
De Franse haven Mulhouse fungeert als
gevolg van de schadevaring als overslaghaven voor Zwitserse lading.
In de havens van Bazel werd in september
653.598 ton lading overgeslagen.
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|