VAART! Archief '97/14
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/14

Editie 1.1 van 11.1.98 - © 1997, 1998 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Zeemanssouvenirs in Veenkoloniaal Museum

Getatoueerde zeemanshuid op sterk water, een Eskimoschedel, hoerehondjes, een scheepje van ivoor, gedroogde zeewolf en nog veel meer kitsch... Voorwerpen die Groninger zeelui meebrachten in de periode 1800-1950 zijn tot 1 maart 1998 te zien in het Veenkoloniaal Museum in Veendam. Het museum beschikt ook over een grote collectie maritieme schilderijen.

8.12.97


Schippersgenealogie op 't Web nog te vroeg

Er gaat niets boven het handmatig zoeken in de archieven, concludeert de Studiegroep Schippersfamilies. De groep ging in het kader van een studie aan het Webcollege op zoek naar genealogische aanknopingspunten van personen die het beroep schipper in de binnenvaart beoefenen, met behulp van Internet. 'Internet biedt mogelijk enige ondersteuning, echter niet overtuigend', vindt de studiegroep, die desondanks een webpagina samenstelde met veel bronnenmateriaal.

7.12.97


ONS wil praten over eerder sluiten beurs

Het bestuur van de schippersvakbond ONS wil zaterdag 20 december in Rotterdam met de leden praten over het eventueel eerder afschaffen van de toerbeurt. 'Er verdwijnt het komende jaar nog meer werk van de beurs, waardoor een steeds grotere groep buiten de beurs gaat varen en een steeds kleinere groep op de beurs blijft staan. Om zo de prijs voor anderen hoog te houden. Zolang er voldoende werk is, is dat geen probleem. Maar als de wachttijd toeneemt, wordt dat onhoudbaar', schrijft de schippersvakbond in de aankondiging van de algemene ledenvergadering. De ONS werd in 1975 opgericht tijdens de eerste grote schippersactie voor het behoud van de Evenredige Vrachtverdeling (EV).

11.12.97


Ophef VROM over zandsmokkel loos alarm

Elk bewijs van malafide praktijken door schippers ontbreekt. Het zand dat Nederlandse schippers van de Westerschelde halen, wordt daar keurig gewonnen met toestemming van de Belgische overheid. Het gaat om 'schoon zand' (klasse II). Minister Margreet de Boer van VROM geeft in een brief aan de Tweede Kamer toe dat het niet om smokkel gaat, maar om het regulier verhandelen van schoon Scheldezand.

8.12.97


Weens protocol voor meer containervaart

Elf landen hebben in Wenen, tijdens de Regional Conference on Transport and the Environment (12-14 november), een internationaal protocol getekend voor meer gecombineerd vervoer over water. Het protocol maakt deel uit van het AGTC, de Europese overeenkomst voor belangrijke verbindingen en overslagpunten voor gecombineerd vervoer. Een groep deskundigen onder auspicien van de Verenigde Naties, heeft het protocol voorbereid.

9.12.97


Boskalis: Gouden tijden in de baggersector

Baggeraar Boskalis verhoogt zijn winstprognose voor 1997 van 20% naar 30%, meldt de Telegraaf. 'De orderportefeuille is zelfs wat overspannen', zegt Boskalis-topman Rob van Gelder. 'We hebben hier en daar moeite om voldoende mensen en materieel te vinden en de klanten op tijd te bedienen. Dat betekent capaciteit inhuren en proberen boetes wegens tijdsoverschrijding te vermijden. Dat is de keerzijde van de medaille.' De schepen van Boskalis hebben een veel hogere bezettingsgraad dan normaal. De hoppers werken dit jaar 42 weken, de cutterzuigers 36. Voor beide typen baggerschepen is de norm 30 weken per jaar.
Ook het Rotterdams Dagblad beschrijft de Bewondering voor 's werelds grootste baggerstofzuiger.

30.11.97


Milieuprijs voor bunkerboot Neptun 2

Bunkerboot Neptun 2 is winnaar geworden van de vierde Milieuprijs voor de Scheepvaart. Minister Jorritsma (V&W) heeft de prijs in Den Haag uitgereikt aan exploitatiebedrijf NEPTUN uit Nijmegen voor het laten bouwen van de bunkerboot, die het milieu op vele fronten ontziet.
Een eervolle vermelding ging naar Samenwerkingsverband Hager/Wester (Technisch Buro Hager en jachtwerf 'De Blieken' van fa. Wester) uit Grouw voor het excursieschip dat volledig autonoom elektrisch vaart op zonne-energie. Verder was ook Smit Heus uit Rotterdam genomineerd voor de prijs met een bodemstraalmachine die het vlak van een schip in een droogdok stofvrij kan stralen.

28.11.97


Nieuw skūtsje voor Langweer

Het SKS-skūtsje Twee Gebroeders van de Stichting Donia (Langweer) wordt verruild voor een ander skūtsje. Het gaat om een in 1927 bij Van der Werf in Buitenstverlaat gebouwd skūtsje. De laatste jaren lag het schip als woonschip in Amsterdam. Stalen casco en roef zijn nog in goede staat en origineel. Schipper Tjitte Brouwer is vreselijk blij met de aankoop. Hij eindigde de afgelopen jaren altijd in de achterste regionen (dit jaar als elfde). Het nieuwe Langweerder skūtsje, dat nog geen naam heeft, zal komend voorjaar in de vaart worden gebracht. Het SKS-skūtsjesilen begint op 25 juli 1998 in Grou. De Twee Gebroeders blijft eigendom van de Stichting Donia. Men wil er mee gaan 'ploechjesilen'.

28.11.97


1e Nederlandse Kaap Hoorn-ronding sinds 1911

De driemasttopzeilschoener Oosterschelde heeft op 21 november 1997 om 13.06 GMT Kaap Hoorn gerond, onder kapitein D. van Andel. Zij is het eerste Nederlandse grote zeilschip dat Kaap Hoorn rondt sinds 1911, toen de viermast-bark Jeanette Franēoise van reder Jan Vroege dit volbracht, onder kapitein G. Visser.
Bij de Kaap is, mede namens de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders, een krans in zee gegooid ter nagedachtenis aan zeelieden die hier het leven lieten.

Zeil mee rond Kaap Hoorn met


In VAART! Reizen zeven reisverhalen vanaf de Oosterschelde die inmiddels Kaap Hoorn heeft gerond. Schuttevaer's Sander Klos was erbij, met 22 andere zeilfanaten.

update 28.11.97


Varend villadorp: The World of ResidenSea

Eén miljard DM kost het super-de-luxe passagiersschip The World of ResidenSea dat de Kieler HDW-Werft gaat bouwen in opdracht van een Noorse rederij.
Het blad Bild onthult de details: Länge: 300 Meter. 250 Luxus- Eigentumswohnungen (Preise zwischen 2,2 und 8 Millionen Mark) warten auf millionenschwere Käufer, dazu kommen 182 Gästesuiten. Weitere Extras: sieben Gourmet - Restaurants, Tennisplatz in Originalgröße, 9-Loch-Golfplatz. 6000 Quadratmeter Fitneßfläche, Hubschrauberlandeplatz, ausfahrbarer Wassersport - Hafen, Tropengarten mit Palmen, Papageien.
Maar ook: een zakencentrum met een New Yorkse beurshandelaar, bioscopen, theater, speeltuin, casino, bibliotheek, winkelstraat met sierradenboutiek en een 24-uurs supermarkt. Met de nieuwbouwopdracht zijn duizenden mensen in de scheepsbouw van Kiel voorlopig zeker van een baan.
Zie ook Novel Condo Floating Around en HeraldLink: Shipbuilders give new meaning to waterfront home.

25.11.97