VAART! Archief '97/10
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/10

Editie 1.1 van 18.10.97 - © 1997 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

NEA: Kosten binnenvaart dalen verder

De Europese binnenvaart heeft zijn kosten in het eerste halfjaar opnieuw zien dalen. Ze waren op 1 juli ongeveer 2 procent lager dan op 1 januari. Dat blijkt uit de marktindex het onderzoeksinstituut NEA.
Het meest opvallend noemt NEA de daling van de brandstofprijzen. Die daalden in het tweede kwartaal gemiddeld met 5 procent, na een daling van 12 procent in het eerste kwartaal. Die ontwikkeling deed zich in elk Europees land voor.
De gemiddelde vrachtprijzen in de droge ladingvaart namen toe met 1,5 procent. In de tankvaart was de gemiddelde tariefstijging 10 procent. Er waren enkele weken met laagwatertoeslagen in het tweede kwartaal. Maar dat had nauwelijks effect op het vrachtprijsniveau.

30.9.97

Blokvorming op scheepsbouwmarkt

De Nederlandse scheepsbouw staat aan de vooravond van een fusiegolf om de concurrentie met het Verre Oosten te kunnen blijven voeren. In het Algemeen Dagblad meldt directeur Ruud Schouten van de VNSI: 'In tegenstelling tot het verleden is het overleg nu minder vrijblijvend. De werven staan dichter bij een besluit.'
De krant meldt dat Koninklijke Schelde Groep praat met Wilton-Fijenoord, dat Wilton samenwerkingsmogelijkheden zoekt met Yssel-Vliet Combinatie en De Biesbosch, en dat De Schelde ook naar Frysian Shipyards kijkt.
IHC Caland heeft Van der Giessen-de Noord al overgenomen. Damen Shipyards staat naar verluidt buiten alle besprekingen.

27.9.97

Zeil mee in de Whitbread Race

De Whitbread Race, de prestigieuze zeilrace rond de wereld, heeft ook een Internet-variant. Duizenden zeilliefhebbers doen mee vanachter hun PC. De bezoekers van de site hebben continu dezelfde informatie als de deelnemers aan de echte race. Videofilms, opgenomen met digitale camera's op de hoofdmast, geven de bezoekers van de Whitbread- website de indruk zelf op de jachten aanwezig te zijn. Je maakt er de confrontatie met golven en ijsbergen dus live mee. De race duurt negen maanden.
26.9.97

V&W 1998: Extra impuls voor de binnenvaart

Om een verschuiving van weg naar water te realiseren krijgt het binnenlands vervoer per binnenvaart een extra impuls, schrijft minister Jorritsma in de begroting 1998 van Verkeer & Waterstaat. De maatregelen hebben betrekking op het ondersteunen van kansrijke initiatieven uit de markt zoals samenwerkingsverbanden, en ontwikkeling en toepassing van informatietechnologie en telematica in de binnenvaart, en op de verdere liberalisering van het binnenlands vervoer. Daarnaast is het budget voor de Tijdelijke Beleidsregeling Bijdragen Vaarwegaansluitingen binnen het kader van TIB opgehoogd. In 1996 is 2,5 miljoen gulden uitgekeerd waarmee jaarlijks ruim een half miljoen ton van de weg wordt gehaald.

De Gelderlander, SDU en De Telegraaf berichten op het web uitgebreid over Prinsjesdag, Troonrede en Rijksbegroting.
Je kunt ook luisteren (via RealAudio) naar de Troonrede.

16.9.97


Baggerslepers en -duwers naar VBKO

De 45 eigenaren van sleep- en duwboten in de baggersector, die zich als commissie Wona afscheidden van Rijn en IJssel, hebben aansluiting gevonden bij de Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken - VBOK. Dat ze nu net als eigenaren van beunschepen samen met hun opdrachtgevers in dezelfde vereniging zitten, is geen bezwaar, meldt voorzitter Berend Damstra in de Binnenvaartkrant.
27.9.97

Hof: nieuw overleg over Gabcikovo-project

In het conflict over het Donau-damproject Gabcikovo-Nagymaros op het grensgebied van Slowakije en Hongarije heeft het Internationale Gerechtshof in Den Haag beide landen in het ongelijk gesteld. Al kreeg Slowakije een klein beetje meer gelijk.
Twee Reuters-berichten verklaren het nieuws:
Hague court to rule on Hungary-Slovakia dam dispute
en Slovakia says Gabcikovo ruling confirms its vie.
Op het web is een uitgebreide Slowaakse promotiesite en de tegenstanders laten zich horen in Save The Blue Danube.

27.9.97

TNO laat supertanker proefbotsen

TNO laat opnieuw schepen botsen. In oktober wordt de huid van een supertanker op ware grootte getest, meldt het TNO-blad Toegepaste Wetenschap. Eerdere praktijkproeven van TNO op het Hollandsch Diep baarden groot opzien: voor het eerst werden modellen voor het berekenen van de schade bij scheepsbotsingen geverifieerd door schepen onder gecontroleerde omstandigheden op elkaar in te laten varen. De Japanse opdrachtgever, Mitsubishi Heavy Industries, komt nu met de wand van een supertanker op ware dikte. Men wil een klassiek ontwerp van een zijwand testen en de uitkomst vergelijken met de test van een wand uit een nieuw ontwikkelde staalsoort die lasbaar en taai is, een hogere sterkte heeft en toch nauwelijks duurder is. In april 1998 volgen er nog proeven voor het Duitse scheepsklasse- bureau Germanische Lloyd en voor de werf De Schelde in Vlissingen.
26.9.97


3e Europees EFECOT-congres: Progress

‘In Partnership We Progress’ is het thema van het 3e Europese EFECOT-congres, 14 t/m 16 november a.s. in het Belgische Blankenberge. EFECOT speelt een centrale rol in acties en projecten, die met steun van de Europese Unie worden opgezet voor het verbeteren van het onderwijs aan kinderen van de trekkende beroepsbevolking. Voor de discussies, workshops en informatiemarkt worden in Blankenberge zo'n 300 deelnemers verwacht.
22.9.97

Sprak Beatrix echt voor haar beurt?

In VAART! Column: de 'Natte Troonrede', een onthullend perspectief op de binnenvaart tot na het jaar 2000. Wat heeft Prins Willem Alexander met 'water'? De locomotieven van de Betuwelijn kiezen de ruime Waal. Sprak Beatrix echt voor haar beurt? Prinsjesdag-embargo? Nooit van gehoord. Lees de details in VAART! Column.
14.9.97

Alles over Telematica in VAART! Links

De wekelijkse rubriek VAART! Links is terug van zomerreces. Rond het thema 'Telematica' zijn er liefst 18 weblinks met beschrijvingen bij elkaar gebracht. Veel achtergronden, maar ook praktische toepassingen. Daarbij nog eens 15 verwijzingen naar nieuwe sites met uiteenlopende binnenvaart-invalshoeken. Een compleet en snel overzicht is natuurlijk ook terug te vinden op de webpagina VAART! Links.
14.9.97